De energietransitie aanjagen via smart charging
Deftpower versnelt de energietransitie met smart charging, ontwikkeld met ondersteuning van Betabit. Slim laden op basis van dynamische tarieven, voertuigcommunicatie en een superieure EV-gebruikerservaring.
Deftpower is nog jong, maar de ambities van het bedrijf uit Arnhem zijn vanaf het begin in 2020 al groot. Elektrische auto’s (EV’s) zijn in de visie van Deftpower niet alleen een manier om van A naar B te komen, maar spelen ook een sleutelrol in de energietransitie. Het zijn in de nabije toekomst namelijk ook energiebanken: flexibele buffers waarin een overschot aan duurzaam opgewekte energie kan worden opgeslagen voor momenten waarop de vraag groter is dan het aanbod.
Om de energietransitie te versnellen, wil Deftpower gebruikers van EV’s, energieleveranciers, exploitanten van oplaadnetwerken en andere mobility service providers de allerbeste manier bieden voor het opladen van EV’s. Een groter gebruiksgemak leidt tot een snellere adoptie van EV’s en dus tot het versneld afbouwen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
Een superieure klantervaring bieden
Hoe probeert Deftpower die superieure klantervaring te creëren? Onder meer met een portaal dat mobiliteitsaanbieders in staat stelt hun oplaadnetwerken en wagenparken te beheren, tarieven in te stellen, betalingen en facturatie te verzorgen en te communiceren met chauffeurs over bijvoorbeeld actuele storingen. Daarnaast biedt Deftpower een white-label oplaadapp waar autofabrikanten, leasemaatschappijen en aanbieders van tankkaarten hun eigen huisstijl aan kunnen geven. De app moet thuis en onderweg zorgen voor een superieure klantervaring, zodat EV-rijders tevreden klanten zijn én blijven. De app biedt daarom toegang tot meer dan 500.000 oplaadpunten in heel Europa, maakt authenticatie en betaling bij laadpunten mogelijk en geeft suggesties voor optimale laadlocaties en updates over laadsessies.
Smart charging
In 2023 heeft onze collega, senior consultant Raymond, meegewerkt aan het ontwikkelen en uitrollen van een nieuwe functionaliteit in de Deftpower-app: smart charging.
Dat is vooral interessant voor thuisladers, zeker in combinatie met een dynamisch elektriciteitscontract. Wat we hebben gebouwd is een functie die het optimale, dat wil zeggen het goedkoopste, laadprofiel bepaalt.
Op basis van gegevens die de gebruiker invoert – bijvoorbeeld het benodigde oplaadniveau en de geplande vertrektijd – en op basis van de verwachte stroomtarieven voor het komende etmaal, bepaalt de app wanneer het best geladen kan worden. "Dat hoeft geen aaneengeschakelde periode te zijn. Een laadsessie kan ook gepauzeerd worden om te profiteren van stroomtarieven die per uur kunnen variëren."
Reverse engineering
"Deftpower is een bedrijf met een structuur en systemen die al staan. Met een ervaren softwareontwikkelteam en een duidelijke visie waaraan het vasthoudt. Ik was echt onderdeel van het team. Na het snel eigen maken van de domeinkennis, de verschillende systemen en teams en hun onderlinge afhankelijkheden was het voor mij vooral een kwestie van meters maken."
Het doel was om smart charging live te krijgen voor een veel grotere groep gebruikers. Dat betekent dat we voor een aantal van de meest voorkomende automerken in de Deftpower-klantengroep communicatie met het voertuig mogelijk moesten maken, bijvoorbeeld het sturen van commando’s om een laadsessie te starten of te pauzeren.
Dat is nog niet altijd eenvoudig, vertelt Raymond: "Tesla is geloof ik de enige fabrikant die zijn API daarvoor open heeft gesteld. Voor andere fabrikanten is het een kwestie van reverse engineeren om die communicatie mogelijk te maken. Toen we begonnen, kon dat voor drie automerken; aan het eind van mijn periode bij Deftpower zaten we op acht. En dat mogelijk maken betekende ook dat we de door ons ontwikkelde software testten op locaties bij de fabrikant."
Voorsorteren op de toekomst
"De functionaliteiten die we hebben toegevoegd aan de app zijn nu al waardevol. Maar Deftpower sorteert hiermee ook duidelijk voor op de mogelijkheid om auto’s in de toekomst stroom terug te laten leveren aan het net, het zogenaamde bidirectionele laden. Dat past helemaal in hun visie om elektrische auto’s te benutten bij het aanjagen van de energietransitie."
Overige klantcases
-
Branche- Transport, Logistics & Industry
-
Een eigen AI-applicatie binnen één maand
Rotterdam Harbour HoldingBranche- Transport, Logistics & Industry
-
Branche- Finance, Legal & Insurance
-
Branche- Information Technology & Software
- Finance, Legal & Insurance
-
Een blauwdruk voor het bouwen van cloud-native software
Syntess SoftwareBranche- Information Technology & Software
-
Betere, slimmere gebouwen dankzij data
EDGE NextBranche- Real Estate & Construction
Digitaal sterker verder? Marjolein helpt je graag!